In Antwerpen zijn in 2022 ruim 52.000 boetes uitgeschreven aan chauffeurs die met te vervuilende auto’s de lage-emissiezone (LEZ) binnenreden. Ruim de helft ging naar Franse bestuurders al blijkt uit betalingscijfers dat ze veel minder vaak betalen dan Belgen.
Vooral Franse bestuurders lappen de regels van de Antwerpse lage-emissiezone aan hun laars. Dat blijkt uit cijfers die oppositiepartijen Groen en PVDA opvroegen bij het Antwerpse stadsbestuur.
Van de 52.461 uitgeschreven boetes in 2022 gingen er 27.622 naar auto’s met een Frans kenteken die te vervuilend waren, 16.158 naar Belgen en 8.681 naar Nederlanders. De lage-emissiezone is een gebied in Antwerpen waar de meest vervuilende auto’s niet binnen mogen, tenzij ze een dagpas kopen. Camera’s registreren overtreders.
Fransen betalen bijna niet
Oppositiepartij PVDA hekelt de lage-emissiezone al langer omdat ze die te onrechtvaardig vindt voor wie geen geld heeft om een propere auto te kopen. Bovendien ziet de partij in de cijfers van de geïnde boetes van 2021 een opvallende tegenstelling.
“De Fransen maken de meeste overtredingen, maar de Belgen zorgen voor de meeste inkomsten in de stadskas, dat klopt niet”, zegt gemeenteraadslid Ben van Duppen (PVDA).
In 2021 betaalden Belgen ruim 3,5 miljoen Antwerpse LEZ-boetes tegenover 1 miljoen vanuit Frankrijk. De PVDA wijst ook op het feit dat de kosten voor internationale deurwaarders (Modero) ten bedrage van €847.874,57, ongeveer even veel bedragen als het geïnde bedrag van €876.604,82.
Bevoegd schepen Tom Meeuws (Vooruit) wenste niet te reageren op de betaalproblemen van Franse overtreders. Zijn kabinet benadrukte dat de LEZ werkt voor het leefmilieu en dat het boetegeld geïnvesteerd wordt in gezondere mobiliteit. Iets wat de oppositie betwist.