Oorlog in Oekraïne laat zich voelen op aantal gereden tolkilometer

De oorlog in Oekraïne laat zich ook voelen in de transportcijfers, meer bepaald in het aantal gereden tolkilometer in ons land. Dat blijkt maandag uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. “Terwijl de vrachtwagens tijdens de coronacrisis zijn blijven rijden, zien we sinds afgelopen zomer dat het conflict in Oekraïne een impact heeft”, verklaart Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022. Die stijging is vooral te danken aan de indexering van de tarieven. De stijging van de inkomsten is niet evenredig met wat er op de weg gebeurt, want het aantal gereden tolkilometer viel vanaf juli 2022 terug, merkt Schoups op.

In 2022 werden er 5.437.614.448 tolkilometers gereden, tegenover 5.523.298.464 in 2021. Het gaat om een daling van 1,5 procent. Wanneer de verreden kilometers voor de tweede helft van het jaar vergeleken worden tussen 2021 en 2022 is het verschil zelfs 2,6 procent.

Dat is opmerkelijk omdat men had vooropgesteld dat het volume aan getransporteerde goederen altijd zou stijgen, zegt Schoups. Dat is altijd het geval geweest sinds de kilometerheffing in april 2016 in werking trad. De inkomsten uit de kilometerheffing zijn jaar na jaar gestegen.

De negatieve trend lijkt zich in 2023 ook verder te zetten, want in januari liggen de cijfers ook lichtjes lager dan in januari vorig jaar. De Viapass-topman wijst erop dat het vrachtverkeer een goede indicator is van hoe de economie en de bedrijvigheid eraan toe zijn.

Zoals de voorbije jaren kwam ook in 2022 het grootste deel van de tolheffingen uit Vlaanderen: 543,8 miljoen euro, tegenover 275,4 miljoen in Wallonië en 10,1 miljoen in Brussel. In 2021 was dat nog respectievelijk 529,8, 274,4 en 9,9 miljoen euro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *